1961 1963 1964 1965
1966 1967 1968 1969
1970 1971 1973 1977
1981 1982 1983 1984
1985 1986 1988 1989
1990 1991 1992 1993
1994 1995 1996 1998
1999 BIBLIOGRAFI
1961
101 DALMATIANS
- 25 jan. 79 min.
Manus : Bill Peet efter Dodie Smith.
Regi:Wolfgang Reitherman, Ham Luske och Clyde Geronimi.
Tecknare: Marc Davis (Cruela de Vil)
Musik : George Bruns
Sång : Mel Leven
Nyheter : Xerox-teknik utvecklad av Ub Iwerks .
Eftersom man slapp retuschera de fotokopierade skisserna gav det filmen
ovanlig fräschhet. Det hade varit ekonomiskt omöjligt att göra
alla dessa hundar och dessutom deras prickar utan denna hjälp.
Kostnad: 4 miljoner dollar. intäkt: 10 miljoner dollar (fram till 1989 :200 miljoner $)
Övrigt : Chuck Jones sa att bara Disneys studio var kapabla att göra en film med 101 prickiga dalmatiner. Jones bolag
skulle få problem med en prickig . Enligt pressmeddelandet hade 6.469.952 prickar tecknats .
Både kritik och publik gillade den .
Donald and the wheel,
21 juni Luske . Den sista filmen i D.D.-serien . 106 st.
Aquamania,
20 dec. Woolie Reitherman.
Tecknare: Ralph Wright.
Walt Disney överger tecknad film .
CHANTICLEER
- påbörjad tecknad långfilm
Manus: efter Edmond Rostands pjäs, men även inspiration Chaucers "Canterbury
tales" och medeltidssatiren Mickel Räv.
Handling : om tuppen som trodde att han gol för att solen skulle gå upp .
se ROCK-A-DOODLE på annat bolag 1992.
Tecknare : Marc Davis (hans finaste teckningar), Ken Anderson
Övrigt : Affärsmännen bakom Disney ville att han slutade upp med att göra
tecknad långfilm .Walt var snar att acceptera tanken, men han hade svårt
att avveckla landets kunnigaste studio . Enligt Davis övervakade Walt
tecknarnas arbete minimalt efter "101 dalmatians".
Han var mer intresserad av att skapa nya Disneyland.
Detta var kanske den nisch han fann i viljan att regissera vanlig film.
På 40-talet fick han se sin favorit och sitt alter ego, Musse Pigg gå i graven
för att publiken önskade de andra figurerna.
När han då själv övergick till vanlig film,
fick han aldrig det önskade gensvaret från Hollywood och publik.
I sin extrem regisserar han i sina parker folk på det
dynamiska sättet som får dem att agera själv.
Genom att roa sig själva där han har givit förutsättningarna.
1962
17 aug. Odd Eidem har intervjuat Walt Disney för Politikens krönika,
Danmark,
men möttes först av en av hans anonyma författare:
" Poängen i serien är att visa, att djuren är mänskliga"
sade han.
Jag bad honom förklara sig närmare.
"Det är Walts krav. Han varken tecknar eller skriver själv, men
utan honom kan vi ingenting. Och Walt säger, att om vi inte lagar till
historier om mänskliga djur, vill ingen se våra filmer. Därför
fäster vi oss inte vid djurs grymhet. Walt säger, att hos alla djur
finns element av godhet."
" Också hos vargen?"
"Vargen är en god familjefar - trofast mot sina närmaste."
"Hur är det med krokodilen?" frågar jag listigt.
"Krokodiler är tålmodiga, de passar väl sina ägg,
men för övrigt lämpar de sig inte för filmhistorier."
Jag förstod att avsikten med serien ( "Menageriet" = Danska för
Ankeborgs befolkning ? ) var att visa, att varje djur är en hygglig amerikan.
Senare talar Eidem med Walt om Disneyland :
"Det intresserar mig inte så mycket, vad folk upplever just nu i
Disneyland. De flyr från vardagen. Är det så underligt? Jag
måste tänka längre än till månraketen...
Det blir snart gammalmodigt med raketer till månen. Vi skall ju till Venus
också. Vet ni, vad jag håller på med? Produktionen för
1967. Dagen idag är jag färdig med för länge sedan. Mina
medarbetare tar itu med 1962... Man måste ha det, som tyskarna kallar
Fingerspitzengefühl (fingertoppskänsla)...Ge folk, vad de vill ha...
detär knepet att få pengar. Fingerspitzengefühl. Det är
något som lever i tiden. Grip det - så tjänar du pengar."
"Varför är allting av plast i Disneyland ? Kunde ni inte ha låtit
fiskarna vara äkta ? "
"Folk skulle reagera instinktivt, om jag en enda gång lät något
vara "äkta". Man får inte på någon punkt kränka
deras längtan efter illusion. Djupt inne i alla människor bor en outrotlig
avsky för naturen. Och den hänger i sin tur samman med vår rädsla
att dö. Varför är vi rädda för livet? Därför
att livet är dödens budbärare. Förutom att vara praktisk
finns det en symbolisk kraft i plast. Därför att det är livlöst.
Det talar ett odödligt språk"
Walt räcker sedan sin gäst en fullskriven papperslapp på vilken
det står:
"Personligen har jag stark tro och tillit till bönens makt, vad den
gudomliga inspirationen angår. Först och främst tror jag på
religionens effektivitet och dennas mäktiga inflytande på en människas
liv."
1963
SWORD IN THE STONE
- 25 dec. 79 min.
Manus: Bill Peet efter T.H. Whites "The once and future king"
Regi: Wolfgang Reitherman.
Musik: George Bruns
Sång: Richard och Robert Sherman
Vinst: 4.5 miljoner dollar
1964
MARY POPPINS
- 27 aug. Grauman´s Chinese Theater. Live/Tecknat, 139 min.
för Bästa Skådespelerska (Julie Andrews),
Bästa sång,
Bästa filmmusik, Bästa filmredigering och
Bästa Visuella Specialeffekter.
Manus: Bill Walsh och Don Da Gradi efter P.L. Travers
Musik: Richard och Robert Sherman
Redigering: Cotton Warburton
Visuella specialeffekter: Peter Ellenshaw, Eustace Lycett och Ham Luske
Color traveling matte composite cinematography:
Petro Vlahos, Wadsworth E. Pohl och Ub Iwerks. Nominerade Oscar.
Koreografi: Marc Breaux och Dee Dee Wood.
Övrigt : Walt och Roy hade försökt få filmrättigheterna till Mary Poppins
redan på 1940-talet. Travers skrev flera böcker om Mary Poppins efter filmen
och under 1970-talet laborerade Disneys studio med en uppfäljare.
1965
Walt Disney gör varje torsdag en tur med tåget i Disneyland.
Freewayphobia No 1,
13 feb. Les Clark .
Goofys freeway troble,
22 sept. Clark .
Den sista filmen i Goofy-serien . 49 st.
1966
Winnie the Pooh and the Honey Tree
- 4 feb. 26 min.
Manus: efter A. A. Milne.
Regi: Wolfgang Reitherman.
Musik: Buddy Baker.
Sång: Richard och Robert Sherman.
Övrigt: Böckerna om Nalle puh var vanliga i europeiska barns bokhyllor,
men däremot inte i USA. Disney var osäker om den kunde slå i hans
hemland och därför satsade han på att göra kortare film av
honom. Det vanliga var att Walt lyckades förmå studion att koncentrera
handlingen till att gälla en långfilm. Denna osäkerhet var på
sätt och vis lyckosam eftersom Nalle Puh består av många kortare
och avslutade historier. Det hade varit förtjänligt av studion om man
fortsatt i samma anda och intresserat sig för boken och inte följa amerikanarnas
smak för den vulgariserade "Tiger". Men hans plats har genom studions
försorg blivit så odräglig att man omöjligt kan föreställa
sig hur bra böckerna verkligen var. När man försökte göra
långfilm av kortfilmerna är man ambivalent över hur man ska förhålla
sig till att man tidigare utgått från Milnes bokliga skämt (vilka
gjorde sig bra på film). Jag syftar då t.ex. på regnet som föll
från sidan 27 till sidan 29. Med jordekorren (eller vad det är), som
inte ingår i boken, har man i den gamla översättningen bibehållit
detta förfarande genom att jordekorren "inte bryr sig, eftersom han
ändå inte är med i boken". I den nya översättningen
har man tappat all denna referens eftersom översättaren kanske inte
ens har läst böckerna för att förstå hur upprörande
en felöversättning är. Jordekorren säger nu att han "ändå
inte står med i katalogen".
2 november: Walt läggs in på på
St. Joseph Hospital mittemot studion. En halv lunga
opereras bort innehållande cancertumör.
15 december 09:35 :
WALT DISNEY dör i lungcancer
Walts sista projekt "Djungelboken" blev att genom Mowgli gå ur fablernas värld,
bli mänsklig och dö.
Disney kremerades troligen samma dag, som han dog. Dagen därpå meddelade
familjen att begravningen var avklarad och studion sände ut sitt korta pressmeddelande
som löd: " Acute Circulatory Collapse".
Allmänheten kände inte ens till att Disney legat sjuk och att "Uncle
Walt" inte skulle finnas bland dem längre var overkligt.
Men på den grunden av att man sökt hans grav och inte funnit något
större monument över detta, började det spekulerades hej vilt.
Enligt myterna ligger han antingen i en stålcylinder i åkattraktionen
"Pirates of the Caribean" eller i "Cinderella Castle" på Disney World som
byggdes till Disneys minne. Den mest omtalade myten har varit att han ligger nedfryst
i Salt Lake City, för att väckas i framtiden. Walt var nämligen
intresserad av professor Ettinger teori om att man kan frysas ned, för att
tinas upp i en tid då man kanske behärskar sjukdomar som t.ex. cancer.
Men Walt var allmänt intresserad av alla framsteg inom forskning, liksom
han själv varit innovatörernas mescenat inom animationens värld.
På sjukhuset hade man inte räknat med hans plötsliga bortfall
och själv hade han inte arrangerat sin bagravning, eftersom han var en arbetsnarkoman.
"Världen första nedfrysta man" lär däremot vara en dr Bedford
från Glendale och detta skedde bara en månad efter att Disney dog.
Walt ligger på Forest Lawns gravgård i Glendale och graven ligger
blygsamt skymd bakom ett träd, med en enkel minnestavla från dottern
och frun.
Walt Disneys bön i "Mickey´s nightmare" 24 år tidigare
Now I lay me down to sleep
I pray the Lord my soul to keep
If I should die before I wake
I pray the Lord my soul to take
God bless Minnie
God bless Pluto
God bless everybody
Amen
1967
JUNGLE BOOK
- 18 okt. 79 min.
Manus: på förslag av Bill Peet övertogs av Larry Clemmons, assisterad av Ralph Wright , Ken Anderson
och Vance Gerry ; fritt efter Rudyard Kipling
Regi : Woolie Reitherman
Tecknare: Milt Kahl (Shere Khan); Ollie Johnston (Baloo);
J. Lounsbery (King Louie); Frank Thomas (Mowgli);
Sång: Richard och Robert Sherman, Terry Gilkyson "the Bare necessities" Oscar-nominerad
.
Övrigt: Både Walt och Bill Peet hade hårdnackad vilja, så när de kom ihop sig
om Bagheeras röst lämnade Peet studion och började göra barnböcker. Enligt Times
kritiker hade filmen lika mycket med orginalet som [rävjakt med räven]. Walt gick
ur tiden, liksom Mowgli motvilligt återfördes till människornas värld .
Vinst : 13 miljoner $ .
1968
Winnie the Pooh and the Blustery Day
- 20 dec. 25 min.
för Bästa tecknade kortfilm.
Manus: efter A.A. Milne.
Regi: Wolfgang Reitherman.
1969
The Love Bug
- 13 mars. Live. 108 min.
Regi: Robert Stevenson.
Övrigt: Filmen gick bäst av alla filmer 1969,
vilket gjorde att den fick tre uppföljare och en TV-serie.
1970
ARISTOCATS
- 11 dec. i Los Angeles. 78 min.
Regi: Wolfgang Reitherman.
Musik: George Bruns.
Sånger: Floyd Huddleston, Al Rinker, Terry Gilkinson, Richard och Robert Sherman.
Kostnad: 4 miljoner dollar. intäkt: Vinst.
Övrigt: Efter fyra års arbete var detta den första
tecknade långfilm som studion skapade
utan Walts inflytande. 250 medarbetare.
325000 teckningar gjorda av 35 tecknare. 900 bakgrundsmålningar.
1125 scener i 20 sekvenser.
1971
17 juni. Disneyland välkomnar Valeri Suldo, som sin 100 miljonte gäst.
BEDKNOBS AND BROOMSTICKS
7 okt. i London. 117 min.
Manus: Bill Walsh efter Mary Norton
Regi: Robert Stevenson.
Animation: Ward Kimball.
Musik:Irwin Kostal.
Sång: Richard och Robert Sherman.
Art director: Peter Ellenshaw.
Special effekter: Eustace Lycett.
Övrigt: Ett försök att med samma medel göra en ny "Marry Poppins".
1973
ROBIN HOOD
- 8 nov. 83 min.
Regi Wolfgang Reitherman.
Musik: George Bruns
Sång: Roger Miller , John Mercer, Floyd Huddleston och George Bruns.
Övrigt: 350000 teckningar, 100000 cellmålningar och 800 bakgrunder.
1977
The Rescuers
22 juni. 76 min.
Manus: efter Margery Sharp.
Regi: Wolfgang Reitherman, John Lounsbery och Art Stevens.
Övrigt: Fyra års arbete för 250 medarbetare.
40 animatörer skapade 330000 teckningar för
1039 scener i 14 sekvenser med 750 bakgrunder.
The Many Adventures of Winnie the Pooh
- 11 mars. 74 min.
Manus: efter A.A. Milne.
Regi: Wolfgang Reitherman och John Lounsbery.
Musik: Richard och Robert Sherman.
Filmen länkade samman:
Winnie the Pooh and the Honey Tree
...the Blustery Day
...and Tigger Too
1981
The Fox and the Hound
- 10 juli. 83 min.
Manus: Larry Clemmons, Ted Berman, Peter Young, Steve Hulett, David Michener,
Burny Mattinson, Earl Kress och Vance Gerry efter Daniel P. Mannix.
Regi: Art Stevens, Ted Berman och Richard Rich.
Övrigt: Filmen är avstamp för Disneys nya generation, skapad de senaste tio åren.
Veteranerna Wolfgang Reitherman, Eric Larson och Art Stevens övervakade
produktionen. Till en början skissades filmen av veteranerna Frank Thomas,
Ollie Johnston och Cliff Nordberg. Filmen försenades av att studion fick
bortfall av Don Bluth, Gary Goldman, John Pomeroy m.fl. som i egen regi skapade sin studio.
Walt Disney-One Man´s dream
- 12 dec. TV-film.
Regi: Dwight Hemion
Övrigt: Dokumentärfiction om Walt Disneys liv.
1982
Tron
- 9 juli. 96 min.
Regi: Steven Lisberger.
Effektregi: Harrison Ellenshaw och Richard Taylor.
Specialeffekter: Syd Mead, serietecknaren "Moebius" Giraud, Peter Lloyd.
Nyhet: Den första film som använde datorgrafik i 3D. Lisberger hade
varit inspirerad av dataspel och gav detta resultat, vilket i sig gav resultat att
dataspel inspirerades av Tron.
Övrigt: Filmad i Super Panavision 70 mm.
1983
Mickey´s Christmas Carol
- 20 okt. i London. 25 min.

plus Farbror
Joakim.
Manus: efter Charles Dickens.
Regi: Burny Mattinson .
Idén
att göra film av Charles Dickens välkända julstory väcktes
ett par år tidigare då man sedan 1974 haft historien på skiva.
Musse Pigg hade inte ingått i någon film på trettio år
och en hel generation skulle troligen förvisat honom till filmhistorien
om han inte återupptäcktes. Filmen kunde ha fördjupats genom
att göras till långfilm.
1984
Juni : Familjen Disney sålde företaget till finansiären Saul P. Steinberg.
1985
BLACK CAULDRON
- 24 juli. 80 min.
Manus: 9 st efter Lloyd Alexanders " Chronicles of Prydain "
Manusmedarbetare: 7 st
Regi: Ted Berman och Richard Rich.
Dialog : 2 st
Kostnad : 25 miljoner dollar. Intäkt: 25 miljoner dollar endast på hemmamarknaden .
Nyheter: Man använde video och datorer för att förenkla
skissarbetet. Animation Photo Transfer process (APT) ersatte fotokopiering av skisser till celler,
som i sin tur 20 år tidigare ersatt den manuella
överföringen för hand .
Övrigt: Disney fick filmrättigheterna 1971. Påbörjad redan 1973,
men själva arbetet tog fem år. Filmad i 70 mm Stereo-Surround Technirama,
som man inte använt sen Törnrosa. Studion samarbetade med Silver Screen Partners II.
Kritiken ansåg den vara bra tecknad trots mänskliga huvudroller ,
men mängden manusförfattare gjorde den överhängande storyn till soppa .
1986
David W. Spencer för teknisk utveckling av Animation Photo Transfer process (APT).
GREAT MOUSE DETECTIVE
- 2 juli.
Manus : efter Eve Titus "Basil of Baker Street".
Regi: John Musker, Ron Clements, Dave Michener och Burny Mattinson.
Tecknare : Big Ben interiör : Phil Nibbelink med dataexperten Ted Gielow ;
Musik: Henry Mancini.
Sånger: Henry Mancini och Melissa Manchester.
Övrigt : Fyra års manusbearbetning och ett års animation.
Att man med hjälp av video och datorer kunde få ner tecknararbetet
så pass, gjorde att filmen gav rejäl vinst. Dessutom skapades hela scenen i Big Ben,
utom figurerna, i 3D-program.
Filmprojektet passade de 125 unga tecknarna bättre än "Black Cauldron".
Filmen fick mycket Silly Symphony-energi .
1988
Who Framed Roger Rabbit
- 21 juni i Radio City Music Hall, N.Y. 103 min.
för Bästa Animationsregi, Filmredigering, Ljudeffekter och Visuella effekter.
Manus: efter Gary K. Wolfs "Who Censored Roger Rabbit?"
Regi: Robert Zemeckis.
Filmredigering: Arthur Schmidt.
Ljudeffekter: Charles L. Campbell och Louis L. Edemann.
Visuella specialeffekter: Ken Ralston, Richard Williams, Edward Jones
och George Gibbs - Industrial Light and Magic.
Övrigt: Filmen var under utveckling många år och mellan raderna kan man
förstå att man hade problem med specialeffekterna.
Det var först när Steven Spielberg och Robert Zemeckis fick nys om projektet,
som filmen kom till skott. Zemeckis skapade Roger Rabbit "med Disneys kropp,
Warners huvud och Tex Averys inställning till omvärlden".
Tanken var att föra samman tecknade figurer från olika studior i en och samma film.
Oliver & Company
- 18 nov. 72 min.
Manus: Fritt efter Charles Dickens "Oliver Twist"
Regi: George Scribner.
Huvudtecknare: Sex stycken.
intäkter: 53 miljoner $ Rekord.
Övrigt: 300 tecknare och tekniker arbetade två och ett halvt år med
denna hybrid av äldre hantverk och dagens teknologi. Man gjorde mer än
1.000.000 skisser och handmålade 119.275 celler.
Man återanvände Xerox förfarandet som man inte använt sen "101 Dalmatians".
Bilar och annan mekanik animerades i datorer.
1989
The Little Mermaid
- 15 nov. i L.A. och N.Y. 82 min.
för Bästa sång och Bäst filmmusik.
Manus: efter H.C. Andersen.
Regi: John Musker och Ron Clements.
Visuellt utvecklingsarbete: Kay Nielsen (1939-40).
Sånger: Howard Ashman och Alan Menken.
Övrigt: Den första tecknade långfilm på
trettio år som var baserad på en klassisk saga.
När Kay Nielsen skissade för "Fantasia", skissade han för
Disney´s räkning även på denna saga. Dessa pasteller och akvareller
gav så stor inspiration till filmen, att han fick figurera i förtexterna.
Åttio procent av filmen behövde någon form av effektarbete.
1990
The Prince and the Pauper
- 16 nov. 25 min.


Regi: George Scribner .
Dick Tracy
- 15 juni. 105 min.
för Bästa smink, Bästa dekor och Bästa sång.
Regi: Warren Beatty.
Smink och mask: John Caglione J:r och Doug Drexler.
Dekor: Richard Sylbert och Rick Simpson.
Sånger: Stephen Sondheim.
Duck Tales, the Movie
- 3 aug. 74 min.
Regi: Bob Hathcock.
Övrigt: Produktionen var internationell med planering och manus i USA,
animering i England och Frankrike, och cellmålad i Kina.
The Rescuers Down Under
- 16 nov. 74 min.
Regi: Hendel Butoy och Mike Gabriel.
Övrigt: Den första tecknade långfilm av Disney som var en uppföljare.
415 tecknare och tekniker. Filmen utvecklades i datorer (man slutade att teckna
på celler) och ersatte sålunda Xerox-processen,
vilket möjliggjorde nya visuella trick.
1991
Beauty and the Beast
- 13 nov. i New York. 84 min.
för Bästa sång och Bäst filmmusik.
Regi: Gary Trousdale och Kirk Wise.
Sånger: Howard Ashman och Alan Menken.
Musik: Alan Menken.
Intäkt: 140.000.000 dollar.
Övrigt: Det var första gången en tecknad långfilm
nominerades för en Oscar som Bästa film. Tre och ett halvt års arbete för
600 animatörer, tecknare och tekniker. Skisser från
Loire-dalen och inspiration efter 1700-talskonstnärerna Fragonard och Boucher.
1992
för teknisk utveckling av system mellan hand- och datortecknad animation.
Aladdin
- 11 nov. 90 min.
för Bästa sång och Bösta filmmusik.
Regi: John Musker och Ron Clement.
Huvudanimatör: Eric Goldberg.
Sånger: Alan Menken och Tim Rice.
Musik: Alan Menken.
Intäkt: 200.000.000 dollar.
Övrigt: Inspiration efter persiska miniatyrer och arabisk kalligrafi.
Goldberg var också influerad av konstnären Al Hirschfeld.
1993
Adventures of Huck Finn
- 2 april. 108 min.
Regi: Stephen Sommers.
Övrigt: Filmad i trakten av Nanchez, Mississippi.
The Nightmare before Christmas
- 13 okt. i New York.
Manus och dockor: Tim Burton.
Regi: Henry Selick.
Musik: Danny Elfman.
1994
The Lion King
- 15 juni. L.A och N.Y. 88 min.
för Bästa Sång och Bäst Filmmusik.
Regi: Roger Allers och Rob Minkoff.
Musik: Hans Zimmer.
Sånger: Elton John och Tim Rice.
Övrigt: Arbetsnamn från början var "King of the Jungle".
Inspiration från resa i Afrika och lejon och andra djur som togs till studion.
Rudyard Kipling´s The Jungle Book
- 25 dec. 111 min.
Regi: Stephen Sommers.
Övrigt: CinemaScope-filmad i Meehboob Studios i Bombay och
djungeln i Jodhpur, Indien, men även fake-djungel i Tennessee
och Fripp Island, South Carolina. 52 tränade tigrar, leoparder, vargar, björnar,
elefantar, hästar, vattenbufflar och apor.
1995
A Goofy Movie
- 7 april. 77 min.
Regi: Kevin Lima.
Övrigt: Utvecklad i Disneys Burbankstudio, men animerad i den nya studion
i Frankrike.
Pocahontas
- 10 juni utomhus i N.Y. Central Park. 81 min.
Regi: Mike Gabriel och Eric Goldberg.
Musik: Alan Menken.
Sångtext: Stephen Schwartz.
Konsulter: Forskare och berättare inom Powhatan-kulturen.
Övrigt: Inspiration från Jamestown i Virginia.
Toy Story
- 22 nov. 81 min.
Regi: John Lasseter.
Sånger: Randy Newman.
Övrigt: Filmen är den första långfilm helt genererad i datorer.
Producerad tillsammans med Pixar.
1996
The Hunchback of Notre Dame
Manus: efter Victor Hugo.
Regi: Gary Trousdale och Kirk Wise.
1998
Mulan
1999
Tarzan
Efterord.
Som säkert märks har jag inte lika stort intresse av Disney efter nedläggningen
av Hyperion-studion, då experimentlusten tog slut. Den schism som uppstod då Disney
var oense med tecknarna om att endast han och inte dom skulle få äran till produkterna,
distanserade Walt. Scenariot är väl kanske typisk med all annan verksamhet från
liv, politik och kärlek . Utvecklingsstadiet har staken som förloras när man tror
sig ha den. Jag har koncentrerat mig på 1930-talet och mest för att utforska kompositörerna
och musikarrangörerna, men funnit extremt lite av den varan . Kåge
Klang 2000
BIBLIOGRAFI
John Culhane "Walt Disney´s Fantasia " N.Y. Abrams 1983.
John Grant " Encyclopedia of W.D. animated characters " N.Y. Harper & Ron 1987.
Richard Hollis- Brian Sibley "The Disney studio story " N.Y. Crown 1988 .
Richard Hollis- Brian Sibley " W.D:s Snowwhite and 7 dwarfs and the making of
the classic film".
N.Y. Simon & Schuster 1987 Diana Disney-Miller "The story of Walt Disney " N.Y.
Dell 1959.
Thomas Frank- Ollie Johnston " Disneyanimation : The illusion of life N.Y. Abbeville
press.
Thomas Frank- Ollie Johnston "Too funny for words - Disneys greatest sight
gags".
Charles Shows "Walt - Backstage adventures with Walt Disney".
Dave Smith " Disney A to Z : the official encyclopedia " Disney Enterprises,Inc.
1996 .
WALT DISNEY PUBLIKATIONER
Treasures of Disney animation art N.Y. Abbeville press 1982
Treasury of stories from Silly Symphonies N.Y. Abrams 1981
KÄLLOR
www.srlabs.com/fall95.fdr/llf95pct.fdr/srt9501.html
Diana Disney-Miller "The story of Walt Disney " N.Y. Dell 1959
John Culhane "Walt Disney´s Fantasia " N.Y. Abrams 1983
Dave Smith "Disney A-Z" Disney Enterprises, Inc. 1996
Christopher Finch "The Art of Walt Disney" N.Y. Abrams 1973
Leonard Moley "The real Walt Disney" 1985
Paul F. Anderson "Persistence of Vision Publishing".
O. Brusendorf / P Henningsen "Erotikens historia". Sv. övers.
Pigalle bokförlag 1965
Walt Disney 1901-29 Walt Disney
1930-39 Walt Disney 1940-49 Walt
Disney 1950-59