Kåge Klang 8 april 2008

1930 1931 1932 1933 1934 1935 1936 1937 1938 1939

HYPERIONSTUDIONs arbetsklimat var hårt, men oerhört stimulerande. Studion utmärktes av upptäckaranda och korsbefruktningar mellan tecknarna. Alla var mellan 25 - 35 år. Organisationen var fortfarande informell.

Disney hade en förmåga att genom god planering och skickligt genomförande, skapa bra grogrund för sin studio, som hela tiden visade att man kunde mer än andra studior. Walt kunde plocka ihop mediokra talanger och utröna på vilken plats de kunde göra nytta. Där pressade han dem till att skapa över deras egen förmåga.

En väg att få dem till detta, var i rummet som kallades "the Sweat Box". Där sammanställde man de tidigaste animationskisserna för att kontrollera hur de skulle te sig på film och därigenom få in naturlighet i rörelserna. Detta gjorde att tecknarna formades till utomordentliga animatörer. I New York, där de flesta animationsstudiorna låg, häcklade man Disney för detta förfarande och menade att man endast anställde animatörer med kunnande i animation och skulle därmed ha givit avkall på det konstnärliga. Men ingen studio i New York skulle vågat sig på att teckna människor såsom t.ex. i "the Pied Piper", vilket var en av effekterna av förfarandet i "Svettskrubben".

En annan väg var att låta tecknarna kroppsligen genomgå vad man utsatte sina figurer för. Med professionellt allvar hoppade tecknare omkring som fåglar och assistenter rullade runt som Pluto. Troligt är väl också att man vid större besök på studion, drev detta till sin spets. Även verbalt levde man in filmerna till ett slags jargong. Innan ett enskilt möte med Walt, som var ett fruktat möte, kunde man som Musse i "the Brave little Tailor" säga "- Well, I´ll be seeing you...I hope!" Denna skämtsamma ton övergavs när personalen decimerades under kriget.

I de tidigaste kortfilmerna hade man sällan manuskript. Det gjorde att gagsen förblev enkla händelser och utvecklade sällan historien. Walt ville att tecknarna skulle bygga på med följdgags tills de inte gick att driva längre. I "Snowwhite" upptäckte Walt att dvärgarnas gags gick till överdrift, trots att handlingen skulle vara fokuserad på Snövit. För att maximera spänningen och relationen mellan varje scen, krävdes att teamet refuserade ett par av de roligaste scener tecknarna gjort, vilket förstås inte mottogs med glädje av dem. Genom detta gav Disney filmen en oöverträffad dynamik.

Som berättare ansågs Walt som den oöverträffad bland medarbetarna. Många på studion övertygades om att ingen kunde genomlysa historier som han. Disney hade skapat ett visuellt system för manusbehandling, genom att hänga upp alla scener på väggen. På det sättet kunna man överblicka situationerna och lätt ändra ordningsföljd eller lägga till. Idag är detta standard. När man spånade fram idéer, kom hela personalen till hjälp. Från städare till direktörer. Man tilldelades nämligen 5 dollar för varje använt skämt. Man tecknade serier av händelser man hört eller varit med om och samlades vid speciella möten för att analysera essensen av humor i dem och utröna om man kunde använda dem.

De anställda hade ingen unison bild av Disney. Man kallade honom ett levande Rorschach-test. Alla som arbetade med honom erfor olika sidor av honom.

1930


Summer, 16 jan. Iwerks.

Januari. Disney ville inte förnya kontraktet om de inte fick se vad han var skyldig dem. Pat Powers motgrepp var att säga honom vara en nolla utan Ub Iwerks, som han skrivit 5-års kontrakt med och detta var av Ub motiverat av Walts trakasserier. Frank Capra på Columbia Pictures fick Harry Cohn att köpa distributionen. Disney skulle få 65 % och helt öppna kassaböcker. Powers fick behålla de första filmerna. Är det därför man inte sett filmerna? W.D.studio fick betala Powers 50 000 dollar, men Powers var egentligen skyldig dem 150 000, så Walt hade resignerat och önskade ha så lite med honom att göra.
7 feb. Columbia pictures lånade ut pengarna. Några månader senare bröt Walts nerver samman. Frun fann honom i koma . Ub Iwerks skickade kort till sjukhuset -"Please get well!"

Bert Lewis tillkommer i studion som musikalisk regissör. Han stannar till 1935 då han gjort partitur till 25 kortfilmer, bl.a. Babes in the woods, King Neptune, Mickey´s fire brigade och the Moose hunt.

Autumn, 13 eller 15 feb. Iwerks.
Barnyard concert, 3 mars eller 5 april. Disney.
Musik: "Poet and Peasant Overture".
Cannibal capers, 13 eller 20 mars. Gillett.
Just Mickey (Fiddlin´around ), 14 mars. Disney.
Musse spelar "Traumerei" ur Wilhelm Tell och en ungersk dans på fiol.
Cactus Kid, 11 april eller 15 maj. Disney.
Censur: SvartePetter tar Mimmis ölglas, Musse gör trick på häst och pistolfajt.
Frolicking fish, 8 maj eller 21 juni.
Regi: Bert Gillett.
Tecknare: Norm Ferguson, Les Clark och Ben Sharpsteen.
Övrigt: Filmen utgör en milstolpe i studions animationstil. Tidigare tecknades figurerna som om de hade en start- och stoppknapp. Figurerna rörde sig mekaniskt m.a.o. Norm Ferguson hade utvecklat en stil där figurerna aldrig stannade upp. När en kroppsdel stannade tog en annan vid, vilket gjorde att figurerna fick mer liv. Hela studion sattes att studera den nya tekniken.
Night, 28 maj eller 31 juli. Disney.
Musik: Såsom måne antas Walt själv sjunga Strauss "Blue Danube".
Arctic antics, 5 juni eller 27 juni. Iwerks.
Fire fighters, 25 juni eller 6 aug. Gillett.
Censur: Musse mjölkar en brandpost och folk som hoppar ut ur fönstren.
In a toy shop (Midnite in a Toyshop), 3juli eller 16 aug.
Regi: Wilfred Jackson.
Övrigt: Detta är troligen den första filmen, som använde sig av döda ting som får liv på natten. Varje animationstudio med självaktning skulle göra film "en masse" i denna genre, liksom Disney.
The Shindig, och Patricia Pig. 11 eller 29 juli.
Regi: Bert Gillett.
Tecknare: Dick Lundy.
Musik: "Pop Goes the Weasel"
Censur: Scener med KlaraBella utan kläder.
Övrigt: KlaraBella nämns för första gång vid namn och hon har för första gången kläder på sig. KlaraBella läser "Three weeks" av författaren Eleanor Glyn, som själv beskrev boken som "a sensual record of passion". Boken hade bannats i London 1907 såsom omoralisk och förbjöds att säljas på kanadensiska tåg. KlaraBella var kanske inte så oskyldig som hon verkade. Eleanor Glyn är också känd som manusförfattare till filmen "It" och den som myntade smeknamnet på huvudrollsinnehavaren Clara Bow -" The It Girl".
Monkey melodies, 10 aug. eller 26 sep.
Regi: Bert Gillett.
Musik: Varietéschlagern "Abba Dabba Dabba".
Chain gang, 18 aug. eller 5 sep.
Regi: Bert Gillett.
Censur: Fångvaktare skjuter skarpt efter rymlingarna.
Övrigt: Hund utan namn skapad av Norm Ferguson. Det är Pluto som uppträder för första gången genom att jaga fängelsekunden Musse.
Gorilla mystery, och Beppo the Gorilla. 1 eller 10 okt.
Regi: Bert Gillett.
Övrigt: Spekulera över mysteriet vad gorillan skall göra med Mimmi. Eftersom han bundit henne fullständigt kan det varken vara av sexuell nöd eller vanlig hunger. Kan det då vara i utpressningsyfte?
Picnic, 23 okt. eller 14 nov.
Regi: Bert Gillett.
Musik: "In the Shade of the Old Apple Tree".
Winter, 30 okt eller 5 nov.
Regi: Bert Gillett.
Musik: "Jingle Bells" och "Skridskovalsen".
Övrigt: Förebådar något av vinterscenerna i "Bambi".
Pioneer days, 5 eller 10 dec.
Regi: Bert Gillett.
Censur: Slutet när man skrämmer iväg indianstammen.
Playful Pan, 27 eller 28 dec.
Regi: Bert Gillett.
Övrigt: Filmen är utgångspunkt för "Flowers and Trees".

1931


30-årskris?
Walt övergick från självmordstankar till att oroa sig för studion och fick återigen ett sammanbrott. Arbetade dygnet runt och klarade inte av att tala i telefon utan att brista ut i gråt. Han hade förlorat sin manlighetskänsla och hade svårt att finna manliga förebilder eller vänner, något som han trott sig kunna finna i Powers och Iwerks. Dessutom hade Roy lyckats bli familjefar, men inte Walt.

Frank Churchill tillkommer i studion som musikalisk regissör
Birthday party, 6 eller 7 jan.
Regi: Bert Gillett.
Musik: "I Can´t Give You Anything But Love, Baby" och "Darktown Strutters´ Ball".
Birds of a feather,3 eller 10 feb. Gillett.
Traffic troubles, och Percy Pig. 17 eller 20 mars.
Regi: Bert Gillett.
Övrigt: Inspirerad av en vild taxifärd för Walt.
The Castaway, 6 april, Wilfred Jackson.
Mother Goose melodies, 16 eller 17 april. Gillett.
Moose hunt, 3 eller 8 maj.
Regi: Bert Gillett.
Musik: Bert Lewis.
Censur: Musse skjuter på Pluto.
Övrigt: Pluto talar för första gången. -"Kiss Me!". Pluto kallas vid sitt namn för första gången och blir därmed officiell i Disneys figurstall.

.
China plate, 23 eller 25 maj. Jackson.
Delivery boy, 13 eller 15 juni.
Regi: Bert Gillett.
Censur: En get äter långkalsonger.
Busy beavers, 22 eller 30 juni.
Regi: Wilfred Jackson.
Övrigt: Innovativa vattenscener som utvecklades i "Pinocchio" och "Fantasia".
Mickey steps out, 22 juni eller 7 juli.
Regi: Bert Gillett.
Censur: Sot från en spis ger figurerna svarta ansikten. Pluto säger "Mammy" i slutscenen.

Cat´s out (Cats nightmare), 28 juli. Jackson.
Blue Rhythm, 18 aug.
Regi: Bert Gillett.
Musik: "St. Louis Blues".
Censur: En tax spelar valthorn.
Egyptian melodies, 21 eller 27 aug. Jackson.
Fishin around, 14 eller 25 sept.
Regi: Bert Gillett.
Censur: Sheriffen försöker skjuta Musse, men ramlar i vattnet.
Clock store (In a clock store), 30 sept.
Regi: Wilfred Jackson.
Övrigt: "China shop" inspelad 1934 har denna film som förlaga. Porslinsfigurerna från 1700-talet är desamma.
Barnyard Broadcast, 10 eller 19 okt. Gillett.
The spider and the fly, 16 eller 23 okt.
Regi: Wilfred Jackson.
Musik: "Light Cavalry Overture".
Fox hunt, 20 okt. eller 18 nov.
Regi: Wilfred Jackson.
Övrigt: Samma film gjordes om 1938 med Kalle och Långben.
Beach party, 4 eller 5 nov.
Regi: Bert Gillett.
Censur: Plutos krabbslagsmål och Musse pumpar badmadrass med Pluto som pump.
Mickey cuts up, 30 nov. eller 2 dec. Gillett.
Mickeys orphans, 9 eller 14 dec.
Regi: Bert Gillett.
Censur: Scener med korkpistoler och krossande av glas och porslin.
Övrigt: Mimmi, Musse och framför allt Pluto må ha ett litet helvete med de inbjudna rackarungarna, men så har de sig själva att skylla när de ger sådana leksaker i julklapp.
Ugly Duckling,16 eller 17 dec.
Regi: Wilfred Jackson.
Tecknare: Dick Lundy.
Övrigt: Filmen gjordes om 1939, såsom den sista Silly Symphony-filmen.

1932

1931 års hetaste film enligt Walt Disney var Charlie Chaplins "City Lights". Han beundrade Chaplins pantomin och var övertygad om det nyttiga i sparsamhet med dialog. Dett gav honom idéer om att försöka nå det inre av figurernas karaktär. Att visualisera deras tankar och känslor, precis som Chaplin. Inte ett ord, man bara vet vad han känner, genom handling och uttryck.

Leigh Harline tillkommer i studion som musikalisk regissör. Eftersom han var en skolad musiker fick han ofta ta hand om studions ambitiösare projekt.

En Oscar speciellt för skapandet av Mickey Mouse.
Bird store, 16 jan.
Regi: Wilfred Jackson.
Övrigt: Filmen tycks ha gjorts så billig som möjligt. Många scener har vit bakgrund.

Efter Roys sons dop kände Walt sig så äcklad att han återfick självmordstankarna. Den gamla drömmen om att göra en flottfärd på Missisippi blev dock inte av som rekreation , när Walt fick höra om den livliga ångbåtstrafiken där. Det blev Washington istället där Disneyparet blev inviterat av President Hoover. Washington- Key West- Kuba- Panamakanalen- Kalifornien. Walt återfick sin optimism.

Duck hunt, 28 jan.
Regi: Bert Gillett.
Musik: "Columbia, Gem of the Ocean".
Censur: Plutos loppor.

Grocery boy, 3 eller 11 feb.
Regi: Wilfred Jackson.
Censur: Musse får Napoleons huvud över sig och förblindad springer han in i spisen, vars sot gör Nappe svart.
Mad dog, 5 mars.
Regi: Bert Gillett.
Censur: Kinesisk stereotyp och SvartePetter hotar att avliva Pluto med pistol.
Barnyard olympics, 15 eller 18 april.
Regi: Wilfred Jackson.
Övrigt: Filmen gjordes för att tajma öppnandet av OS i Los Angeles. Pinto Colvig gör ett Långben-skratt från publiken.
Mickeys revue, och Percy Pig. 2 eller 25 maj.
Regi: Wilfred Jackson.
Övrigt: Arthur Babbit skapade statisten "Dippy Dawg" som blir Långbens första uppträde.

Sommaren. Disney sökte ny distributör. Skulden till Columbia 50 000 dollar minskade långsamt, eftersom de bara fick 7500 dollar per film.United Artists var villiga att ge 15 000 dollar för varje ny film och kontrakt på 12 filmer.

The Bears and the bees, 9 juli.
Regi: Wilfred Jackson.
Övrigt: Björnarnas utseende är mer än acceptabelt självaste Musse Pigg.
Musical farmer, 9 eller 11 juli.
Regi: Wilfred Jackson.
Censur: Scener med långkalsonger.
Mickey in Arabia, 18 eller 20 juli.
Regi: Wilfred Jackson.
Censur: Jonglerare och haremscen.
Just dogs, 30 juli.
Regi: Bert Gillett.
Övrigt: Den sista Silly Symphony i svart-vitt. Filmen har uppdaterats i "Lady och Lufsen".
Flowers and Trees, 30 juli eller 30 sep. på Sid Graumann´s Chinese Theatre. Den första Oscar som gick till en tecknad film.
Regi: Bert Gillett.
Tecknare: Tom Palmer och Dave Hand.
Musik ur Rubinsteins "Kamennoi-Ostrow"
Kostnad: under detta år kostade en film 13 500 dollar.
Övrigt: När han kom hem från sin stora Amerikasemester var Walt missnöjd med resultatet. Mot Roys vilja ville Walt göra om filmen i Technicolor. Ub Iwerks, som återkommit från N.Y. hade nu en egen studio i Hollywood, skulle göra "Flip the frog" i Technicolor. Av hämndlystnad (?) eller kampvilja förhandlade Disney till sig ensamrätten till Technicolor i 2 år, så att Ub fick återgå till svart-vitt. Andra animationstudior hade redan börjat med färg, men Max Fleischer använde Cinecolor som gjorde ett spektra uppbyggt på två färger, liksom Walter Lantz med den tidigare varianten av Technicolor. Disney fick nu tillgång till fullständigt färgspektra genom tre råkopior, vilket i princip är samma system som används idag.
Walt dedicerade filmen till Lilly och det falska barnlarmet. Bromsklossen Roy var inte ekonomiskt glad eftersom publiken hädanefter bara skulle acceptera färgfilm och att det skulle kosta mycket mera. Mussefilmerna var fortfarande mycket populära, så man fortsatte att göra dem i svartvitt. Men Disney ville få Silly Symphonies till samma status och därför gjordes de hädanefter i färg.
Nov 1932. Filmen blev enormt populär och inkomstbringande att den fick Oscar. Ub Iwerks gratulerade.

Mickeys nightmare, 13 aug.
Regi: Bert Gillett.
Censur: Musses egna barn kastar kniv och fäster honom, likt på cirkus, upp på väggen. Barnen målar ett statyansikte svart.
Övrigt: Filmen bygger på Oswald "Poor Papa" från 1927.
Trader Mickey, 20 aug.
Regi: Dave Hand.
Musik: "The Darktown Strutter´s Ball".
Övrigt: Filmen parodierar "Trader Horn" inspelad på MGM 1931.
King Neptune, 10 sept. SV/V.
Regi: Bert Gillett.
Musik: Bert Lewis.
Övrigt: Filmen grundar en tradition med nakna sjöjungfrubröst hos Disney. Se "Peter Pan" och "Fantasia".
Whoopee party, 17 sept.
Regi: Wilfred Jackson.
Censur: Tändstickseld avger rök och gör ansikte svart.
Bugs in love, 1 okt. SV/V.
Regi: Bert Gillett.
Övrigt: Filmen utgår från "The Spider and the Fly" 1931.
Touchdown Mickey, 5 okt. SV/V.
Regi: Wilfred Jackson.
Övrigt: Disneys studio återanvände troligen mycket av de bästa gagsen ur de av modet obrukade stumfilmerna. Slutgagset med tumultet på mållinjen kommer från Harold Lloyds "Heja,heja,heja " (1922?) med enda skillnad att hjälten i den förstnämnda pressas under mållinjen och i den andra får ett vitt helskägg av linjens färg. F.ö. används hela denna film som referens. Lloyd hade samma gag med i en tänkt comeback på 40-talet .
Wayward canary, 12 nov. SV/V.
Regi: Bert Gillett.
Censur: Musse har cigarettändare med bakvänt hakkors, vilket blev otänkbart att visa, ju mer svastikan kom att förknippas med nazismen.
Klondike kid, 12 nov. SV/V.
Regi: Wilfred Jackson.
Övrigt: Filmen utgår från Charlie Chaplin-filmen "Guldfeber" från 1925.
Parade of the Award Nominees, 18 nov.
Övrigt: Filmen gjordes till Oscar-festen 1932 och var den första Musse-filmen som visades i färg.
Babes in the woods, 19 nov. Färg.
Manus: efter Hans och Greta.
Regi: Bert Gillett.
Musik: Bert Lewis.
Santas workshop, 10 dec. Färg.
Regi: Wilfred Jackson.
Tecknare Jack Kinney.
Övrigt: "The Night before Christmas" året därpå använder denna film som utgångspunkt.
Mickeys good deed,, 17 dec. Gillett. SV/V.

1933


100 anställda. Chouinard art institute i L.A. började undervisa enligt Walts anvisningar.
Building a building 7 jan. SV/V.
Regi: Dave Hand.
Tecknare: Ben Sharpsteen och Johnny Cannon.
Övrigt: Nominerad Oscar. Mimmis sång "Minnie´s Yoohoo".
Mad doctor, 21 jan. SV/V.
Regi: Dave Hand.
Censur: Scener med skelett. I England har hela filmen varit barnförbjuden, såsom alltför skrämmande för barn.
Mickey´s pal Pluto, 18 feb. SV/V.
Regi: Bert Gillett.
Övrigt: Filmen gjordes om 1941 såsom "Lend a Paw" och blev Oscarsbelönad.
Birds in the spring11 mars. Hand. Färg.
Mickey´s mellerdrammer, 18 mars.
Regi: Wilfred Jackson.
Tecknare: Johnny Cannon.
Övrigt: Musses vänner sätter upp "Onkel Toms stuga" på den lokala teatern. Långben heter fortfarande "Dippy Dawg".
Father Noahs ark, 8 april. Färg.
Manus: efter Bibeln.
Regi: Wilfred Jackson.
Musik: Negro spirituals och Broadway-hiten "The Green Pastures".
Ye olden days 8 april. SV/V.
Regi: Bert Gillett.
Tecknare: Johnny Cannon.
Mail pilot, 13 maj. Hand. SV/V.

Under våren hade Lilly blivit gravid och Walt ville dedicera henne...
Three little pigs, del 1:4; 27 maj på Radio city music hall i N.Y. Färg.
Regi: Bert Gillett.
Tecknare: Norm Ferguson (Zeke Varg), 18-årige Fred Moore (grisarna), Art Babbitt och Dick Lundy.
Musik : Frank Churchill. Text: Pinto Colvig och Ted Sears.
Kostnad: 16 000 dollar.

Övrigt: Ub och Walt hade tidigare provat idén, men svart-vitt såg alltför grymt ut. Walt hade först tänkt sig filmen som deras första långfilm och var inne på att endast ha två grisar med, men Gillett återgick till originalet. Fred Moore tecknade grisarnas känslor genom olika varianter av knorr. En annan nyhet var att Disney hade låtit figurerna få mer komplex personlighet, vilket gjorde att publiken inte längre skulle acceptera simpla figurer.

Premiärpubliken i New York gav ett halvhjärtligt mottagande, men när den visades på de mindre biograferna blev den en sensation och suget efter sången "Who´s Afraid of the Big Bad Wolf" enormt. Sången ansågs länge som världens mest kända sång och studion fick betydande inkomster från notaffärer. Eftersom det rådde depression mellan 1929 och januari 1933, var biografen ett av de få nöjen man unnade sig. När filmen släpptes hade man nog redan börjat känna förhoppningen om bättre tider. Man antar att just den ekonomiska erkänslan gavs näring genom den förhoppning filmen gav, på samma sätt som de klassiska sagorna ger nyckeln till barns tolkning av sin uppväxts problem.

När Diane Marie föddes 8 dec. sa Lilly: "Du vet att det känns som om jag borde fött dig...konstpaus...(en pojke?)... trillingar!" Filmen kom att bli Disneys största succé och utan jämförelse med någon annan tecknad film. Som jämförelse gav biograferna visning av en och samma film i en - två veckor, men denna gick en hel månad. Biografägarna önskade uppföljare och skickade telegram om "More Pigs". Disney gjorde visserligen uppföljare, men han insåg att "You can´t top pigs with pigs".

Man involverar skämt baserade på utnyttjande av färgfilmen.Vargen blåser sig blå i ansiktet.

Mickeys mechanical man, Champ the Robot boxas mot Beppo the Gorilla. 17 juni. Jackson. SV/V.
Mickeys gala premiere, 1 juli. SV/V.
Regi: Bert Gillett.
Tecknare: Dick Lundy.
Övrigt: Tecknad med Grauman´s Chinese Theatre som förebild, där Disney haft premiär med bl.a. "Flower and Trees". På biografen visar man en kortare film kallad "Galloping Romance", vilken har använt sitt scenario från "Cactus Kid" från 1930. Karikatyrer av Hollywoods skådespelare besöker premiären. De vanligtvis tecknade figurerna gör i kortfilmens kortfilm karikatyrer av sig själva. Klasse är Musses häst.
Old King Cole, 29 juli. Färg.
Regi: Dave Hand.
Musik: Bl.a. "Three Blind Mice" och "Peter, Peter, Pumpkin Eater".
Övrigt: Sagofigurerna har jazzparty hos "Kung Kål".
Lullaby land, 19 aug. Färg.
Regi: Wilfred Jackson.
Tecknare: Dick Huemer och Leonard Sebring.
Puppy love, och hunden Fifi. 2 sept. Jackson. SV/V.
Pied piper, 16 sept. Färg.
Manus efter Robert Brownings variant av sagan "Råttfångaren i Hamelin".
Regi: Wilfred Jackson.
Censur: Inledningssången "Rats, rats, rats...they chased the dogs and killed the cats"
Steeple chase, och Colonel Rolf Rolfe. 30 sept. SV/V.
Regi: Bert Gillett.
Censur: Svarta stereotyper, galopphäst drickande och på fyllan.
Pet store, , Tony Dinero och Beppo the Gorilla. 28 okt. SV/V.
Regi: Wilfred Jackson.
Övrigt: Filmen lånar handling från "King Kong".
Giantland, 25 nov. SV/V.
Manus: efter Bröderna Grimms "Jack och bönstjälken".
Regi: Bert Gillett.
Night before christmas, 9 dec. Färg.
Manus: efter Clement C. Moore´s dikt.
Regi: Wilfred Jackson.
Censur: Ett barn blir svart i ansiktet av skorstenssot och en negerdocka säger "Mammy".
Övrigt: Uppföljare till "Santa´s Workshop". Musse går som leksak i paraden.

1934


200 anställda. Disney tjänade omkring 48 000 dollar per film första distributionsåret. Walt skaffade djur till ett zoo vid studion. Han gjorde verkstad för att experimentfilma droppars och bollars fall från hög höjd i slowmotion och animatörerna blev livfullare, figurerna började andas.
China shop, 13 jan. Färg.
Regi: Wilfred Jackson.
Övrigt: Filmen har "Clock store" från 1931 till förlaga.
Shanghaied, 13 jan. Gillett. SV/V.
Grasshopper and the ants, 10 feb. Färg.
Regi: Wilfred Jackson.
Musik: Frank Churchill.
Röst: Pinto Colvig.
Övrigt: Colvig arbetade tidigare framför allt med manus och texter. Det mest kännetecknande för filmen, förutom att den är underbart tecknad, är sången "The World owes me a living". Samma sång som gräshoppan sjunger genom sin film, är den enda sång som maler i huvudet på Långben. Sången blev populär i notaffärer.
Camping out , 17 feb. Hand. SV/V.
Playful Pluto, 3 mars. SV/V.
Regi: Bert Gillett.
Tecknare: Dick Lundy.
Övrigt: Problem uppstod månaderna därefter. Tecknarnas lojala anonymitet började svikta. Fergusons utveckling av Pluto imponerade på Walt och tecknarna. Och Ferguson ville stå som Plutos skapare, trots att Walt givit inspiration från hunden i "the Chain gang" och givit honom gestalt genom berättelser om en gammal hund från barndomens farm i Marcelaine. Om tecknarna sparkades ville de ha dessa skapelser som referens. Frank Thomas och Ollie Johnston (som höll sig kvar i företaget till pensionen) tyckte Walt hade lika stor upphovsrätt. Mickey Mouse var Walts alter ego. De hade samma vanor, samma utseende, samma humor och samma dumdristiga risktendens. Walts röst och pojkaktiga skratt fullbordade detta faktum.
Plutos röst skulle ha djup, kommenderande bas eller baryton. Walt provade operasångare och basar från Mormon Tabernacle Choire. Pinto Colvig, som spelade klarinett och lergök i Disneys orkester (även storyman), gav Pluto röst och senare mera känd som Goofy. Fred Spencer (animatör) kunde tala med ett gurgel, vilket användes i "Three little fish"(?) .Ollie Johnston (animatör) gjorde imitation av talande får i en Silly Symphony. Alla nya figurer fortfor att vara tvådimensionella så länge de inte hade rätt röst.
Funny little bunnies 24 mars. Jackson.Färg.
Big bad wolf 2/4 14 april.Gillett.Färg.
Gulliver Mickey, 19 maj. Gillett. SV/V.
Wise little hen, 9 juni. Jackson.Färg.
Första med Donald Duck.
Mickeys steam roller, 16 juni. Hand. SV/V.
Flying mouse 14juli. Färg.
Regi: Dave Hand.
Tecknare: Bob Kuwahara och Bob Wickersham.
Övrigt: Emedan Mickey Mouse gav utrymme åt action, som jakter och slapstick, kunde man i Silly Symphony utveckla mildare humor och lugnare tempo och utveckla tecknarna m.fl. konstnärligt i alla delar av produktionen. I Flying mouse försökte man ge musen lidelse och känslor mot den komiska reliefen. Musen gråter över sin olycka. Publiken uppskattade nyheten.
Orphans benefit, 11 aug.SV/V.
Regi: Bert Gillett.
Tecknare: John Cannon (föräldralösa barn), Norm Ferguson (balett)och Dick Lundy (Kalle Anka).
Övrigt: Skolläraren Clarence Nash fågelimitation på radion gav honom jobb som Donald Ducks röst ända fram till 1984 . Inte bara engelska utan även franska,spanska, portugisiska, japanska, kinesiska och tyska versionerna. Klara Kluck sjunger "Chi raffrena il mio furore" ur Donizettis "Lucrezia Borgia". Långben blir officiell i Disneys figurstall.
Peculiar penguins1 sept. Jackson.Färg.
Mickey plays papa, 29 sept.Gillett .SV/V.
Tecknare: Fred Moore, Bob Wickersham.

Hösten. Hur Walt hade fastnat för Snövit vet man inte. Endast att han en gång fascinerats av en stumfilmen "Snowwhite" visad i hans barndoms Kansas. Filmen skulle bli 60 minuter som dummy. Walt gjorde en virtuos föreställning av de olika dvärgarna, men menade att de skulle ruineras utan en övertygande Snövit. Filmen måste bli mer än bara tecknad film.Tecknarna måste trappa upp dramatikoch teater. Karaktärerna måste komma att leva på ett sätt som aldrig tidigare hade tecknats. Roy var mycket skeptisk. Walt tänkte sig en budget på 500 000 dollar.
Goddess of spring 3 nov. Färg.
Manus: efter historien om Persefone som rövas av Hades.
Regi: Wilfred Jackson.
Kostnad: 37 000 dollar.

Dognapper, 17 nov. Hand. SV/V.
Two-gun Mickey, 15 dec. Ben Sharpsteen.SV/V.

Nu flöt inkomsterna in så snabbt att Roy ibland inte visste vad han skulle göra med dem. Disneys filmer hade distanserat alla andra studios från tävlingen.Disney startade ett hästpololag, fruarna slutade på studion och började med välgörenhet. Walts rökning på två paket om dagen hade givit honom rökhosta.Tecknarna använde hans ljudlighet som varning. Walts självförtroende började åter svikta.

1935

Studions tecknare, bl.a. Hamilton Luske skrev boken "General Outline of Animation Theory and Practice."

Al Malotte börjar på studion som musikalisk regissör. Han gjorde partitur till 15 kortfilmer bl.a. Brave little tailor, Ferdinand the bull och the Ugly duckling.
Tortoise and the hare 5jan. Jackson. Färg.
Tecknare: Dick Huemer,Carry Clemmons (Träd blåser omkull)
Mickeys man friday, 19 jan. Hand. SV/V
Mickey Mouse skepnad blev prisad av League of Nations.Walts och Roys familjer gjorde sedan en resa Paris-Holland-England-Italien.I Rom träffade man Påven och Donald Duck-groupien Mussolini.Walt älskade att bli uppskattad i Europa. I Paris hade han sett en biograf som enbart visade Disneyfilmer , vilket övertygade honom om att ett långfilmsprojekt genomförbart.Herman (Kay) Kamen köpte ensamrätt till Disneys merchandizing för 50/50 intäkt, vilket reellt blev 2x2.5 miljoner dollar / året fram till 1949 då Kamen dog i en flygkrasch.
Band Concert 23 feb. Jackson. Färg.
Manus och tecknare: Hugh Hennesy och Terrell Stapp.
Tecknare: Clyde Geronimi, Louie Schmidt (gris).

Övrigt: Inofficiellt med Spike Jones orkester, men det är svårt att höra likheter. Disneys egen orkester var själva kapabla till liknande framföranden. Overtyren till Rossinis opera Wilhelm Tell. Innan förtexterna ska man ha spelat Hérolds opera "La Zampa".Fred Moore tecknade Mickey som hade fått ett nytt , levande ansikte. Bl.a. pupiller. Walt fortfor att ta egen förtjänst av det, liksom den fräscha, oförställda elasticiteten och lekfulla enkelheten i sina senaste Silly Symphonies, t.ex."Goddess of spring".
Mickeys service station 16 mars. Ben Sharpsteen. SV/V.


Golden touch 22mars. Disney. Färg.
Mickeys kangaroo, 13 april. Hand. SV/V.
Robber kitten 20 april. Hand. Färg.
Water Babies11 maj. Jackson.
Cookie Carneval 25 maj. Sharpsteen. Färg.
Censur: Supande romkakor. Svart karikatyr.
Who killed Cock Robin? 29 juni.
Regi: Dave Hand.
Tecknare: Joe Grant, Bob Kuwahara.
Kostnad: 27 000 dollar.
Övrigt: Nominerad Oscar.

Sommaren 1935 började Snowwhite filmas.

Mickeys garden, 13 juli. Jackson. Färg.
Alla filmer i färg hädanefter.
Mickeys Fire brigade 3 aug.
Regi: Ben Sharpsteen.
Musik: Bert Lewis.
Plutos judgement, 31 aug.
Regi: Dave Hand.
Tecknare: Fred Moore.
On ice, 28 sept.
Regi: Ben Sharpsteen.
Tecknare: Webb Smith, Norm Ferguson.
Music land 5 okt. Jackson.
Three orphan kittens. 26 okt. Hand.
Cock o´the walk 30 nov. Sharpsteen.
Broken toys 14 dec. Sharpsteen.
Censur: Kinesisk och svart docka. (Tid 0:10)

1936


Walt adopterar Sharon Mae Disney som han sällan träffar.

Paul J. Smith tillkommer som musikalisk regissör och stannar till 1953. Han var med om 70 kortfilmer och även inblandad i "Snow white", "Pinocchio", "the Three caballeros" och "Melody time". Han gjorde dessutom musiken till alla "True life adventures" utom en.

Disney har planer på att göra filmen The Sourcerer´s apprentice och sätter Bill Garity i arbete för att bygga upp ljudresurser. Tillsammans med RCA totar man ihop FANTASOUND .
Mickeys polo team, 4 jan. Hand.
Tecknare: Art Babbitt.
Orphans picnic, 15 feb. Sharpsteen.


Mickeys grand opera, 7 mars.
Regi: Jackson.
Musik: Leigh Harline
Elmer elephant. 28 mars. Jackson.
Tecknare: Paul Hopkins, Earl Hurd och Bianca Majolie.
Övrigt: I Mickey Mouse-filmerna koncentrerades handlingen till action, som jakter och slapstick, medan man i Silly Symphony kunde ta det lugnt och söka ny vägar, som figurernas känslor. Den frustration som Elmer kände inför sin barndoms komplex - snabeln - fångade verkligen publiken. Känslorna gav komedin hjärta.
Three little wolves. 3/4 18 april.Hand.
Thru the mirror, 30 maj. Hand.
Story: Joe Grant, Bob Kuwahara, Bill Cotrell
Tecknare: Hardie Gramatky (Kungsfäktning), Bob Wickersham (Jordglob)


Moving day, 20 juni. Sharpsteen.
Tecknare: Fred Spencer.
Övrigt: Långben gavs egen karaktär först i denna film.
Mickeys rival 20 juni
Regi: Wilfred Jackson.
Tecknare: Clyde Geronimi.
Övrigt: Jag tror att tecknarna i denna film försökt göra ett nidporträtt av Disney. Rivalen heter Mortimer, vilket Walt först kallat Musse, sitt alter ego. Även p.g.a. Mortimers snobbiga sportklädsel påminner starkt om Walts egen. Golfbyxor och västtröja.
Alpine climbers, 25 juli.Hand.
Mickeys circus, 1 aug.Sharpsteen .
Toby Toroise returns. 22 aug. Jackson.
Tecknare: Ward Kimball
Donald and Pluto, 12 sept.
Regi: Ben Sharpsteen.
Tecknare: Jack Kinney.
Övrigt: De tre första Kalle-filmerna gick under Mickey Mouse som titel-hållare, trots att Musse inte alls var med.
Three blind mouseketeers. 26 sept.Hand.
Mickey´s elephant , 10 okt. Luske .
Country cousin. 31 okt.Jackson .
Censur: Lantmusens fylleri.
Mother Pluto.14 nov. Jackson.
Övrigt: Plutos karriär, som börjat tidigare än Kalle tycks inte heller varit helt planerad. En film fick gå under titelhållaren Silly Symphony, för att sedan bli en av de populäraste. Den enda karriär Walt ville staka ut, tycks ha varit självporträttet Musse. Men Musses popularitet tycktes svalna hastigt, när han inte kunde visa personlig komplexitet, i jämförelse de andra som därför lätt tog över. Disney borde i det här fallet kunnat lärt sig av Hergés "Tintin". Trots att Tintin har en nästintill genomskinlig personlighet, så är det omöjligt att tänka serierna utan honom. Det är nästan som ett porträtt av Disney.

Musse och Mimmis privatliv. Walt fyller 35 år den 5 december. Brodern Roy hade engagerat studions tecknare till en överraskningsfest på kvällen och ett par tecknare gjorde en kortfilm med det intima förhållandet mellan Musse och Mimmi. Walt gav stående ovationer efteråt och undrade vilka upphovsmakarna var. Han gav dem sparken och gick därifrån.


More kittens. 19 dec. Hand.

1937


Oliver Wallace tillkommer studion som musikalisk regissör. Mellan 1937 och 1956 gör han 147 kortfilmer, med Kalle Anka som specialitet, men också "Dumbo", "Alice in Wonderland" och "Peter Pan".

Worm turns, 2 jan. Sharpsteen.


Don Donald, Titelhållare är fortfarande Mickey Mouse. 9 jan.
Regi: Ben Sharpsteen.
Tecknare: Fred Spencer.
Eftersom filmen utspelar sig i Mexico och i samma miljö som Krazy Kat, så har man tillåtit sig att vara hyggligt smittad av George Herrimans formspråk. Ibland undrar man vad som skulle hänt om dessa två giganter samarbetade. Antagligen skulle de slå ut varann och vi hade kanske inte de ovärderliga serierna efter Herriman. Han är enligt min åsikt en av de få samtida tecknare som kunde mäta sig med Disneys samlade arsenal av tecknare. Han hade också samma förmåga som Walt att genomlysa historier. Men undra kan man ju göra ändå.
Magician Mickey, 6 feb. Hand.
Moose hunters, 20 feb.
Regi: Ben Sharpsteen.
Tecknare: Jack Kinney.

Woodland cafe. 13 mars. Jackson.
Mickeys amateurs, 17 april. Colvig, Pfeiffer, Penner.
Little Hiawatha. 15 maj. Hand.
Modern inventions. 29 maj. King.
Övrigt: Tecknad av bl.a Carl Barks, som arbetade mest som "in-betweeners ", alltså tecknade mellan "the extrems" som huvudtecknarna gjorde.

Sourcerers apprantice ingår i Fantasia. Sommaren-37.

Walt hade blivit ointresserad och rastlös av kort filmerna. Han favoriserade Mickey Mouse men gillade inte den populäre Donald Duck. Han stod ut med Pluto, Goofy och Three little pigs, men de sistnämnda ansåg han ha blivit förspillda genom att inte ha gjort dem till den första långfilmen och nu hänvisade till kortfilmsformat. Mickey var passe´, sa Roy av en stunds klarsynthet. När Mickey dör, dör jag också, menade Walt och som kortfilmerna hade blivit alltmer olönsamma gjorde man detta försök att få Mickey att bli storstjärna på nytt. Stokowski hade visat sin uppskattning till Silly Symphony-serierna och föreslog samarbete, men han ville inte förknippas som en Mickey Mouse-dirigent och därför fick filmen inte egen premiär.
Manus:Jim Algar
Tecknare:Dick Huemer,Joe Grant och Fred Moore.

RKO-Radio pictures releases......................

Hawaiian holiday, och Pluto 24 sept. Sharpsteen.
Tecknare: Woolie Reitherman
Clock cleaners, 15 okt. Sharpsteen .
Old mill. 5 nov. Jackson.
Musik: Leigh Harline ?
Man utvecklade multiplankameran, en innovation som Lotte Reiniger uppfann i Tyskland redan 1923 och användes i hennes långfilm "Prinz Achmed" 1926 med animerade silhuettfigurer. Disney tog dock patent på den... Veterananimatörerna gjorde allt för att hinna med i utvecklingen. Nya kameror, nya tekniker i animationen och nya sätt att tuscha cellerna, färg och effekter. Den ende som erhöll översikten var Walt.
Plutos Quin-Puplets, 26 nov. Sharpsteen.
Donalds Ostrich10 dec. King.

SNOWWHITE

21 dec. påbörjad 1934. 83 minuter. Special-Oscar 1939.
Manus : efter Bröderna Grimm
Huvudtecknare: Gustav Tenggren , Grim Natswick. Fred Moore (Prosits o Gladers dans).
Tecknare: 750 tecknare , 1 miljon teckningar varav 250 000 användes.
Sånger : Frank Churchill, Larry Morey 6 sånger av 8 användes
Bakgrundsmusik: Leigh Harline , Paul J. Smith 80 musiker
Beräknad kostnad: 250 000 dollar; Slutkostnad: 1 488 000 dollar.
Intäkt: 8 500 000 dollar (visades 3 månader). Filmen tjänade in mer än någon annan tidigare. Endast 1987: 50 miljoner.

Nyheter: Den första nordamerikanska tecknade långfilmen , tredje i världen . Argentina 1917 , Tyskland 1926. Multiplankamera , större teckningsformat. Gav ny standard åt sättet att blanda bild och musik.

Kritik : Projektet kallades "Disney Folly" och förväntades gå katastrofalt dåligt för företaget . Vem skulle orka titta på en långfilm som var tecknad . Men Walt var övertygad då han i Europa sett biografer som bara visat Disneys kortfilmer.

Övrigt: Roy hade engagerat Lilly till att äktenskapsgräla med Walt, pga Roys ekonomiska oro för studion. Men detta sporrade Walt att absolut inte misslyckas, när både hans karriär och äktenskap nu stod på spel. Han satt vid sitt ritbord in på nätterna och sporrade tecknarna till det yttersta på dagarna. Walt krävde fullständig lojalitet och dessutom sedvanlig anonymitet eftersom han tillskrev filmen som sin.



Topplönen för de fyra chefsanimatörerna var 100 dollar i veckan, medan Walt och Roy hade 250 dollar. Animatörerna hade 35 dollar och tuschtecknarna (mestadels kvinnor, eftersom det var jobbigt och enformigt) bara 20 (10 dollar extra för att arbeta helg). Alla ansåg trots allt Disneystudion som den förnämsta platsen att arbeta vid trots den usla lönen. Omedelbar avgång var straffet för den animatör som duplicerade teckningar.

Fred Churchill gillade att skissa på- och avklädda unga flickor, men klarade inte av att gestalta Snövit, så han fick bli dvärgarnas animatör. Vladimir (T-bone) Tytla skapade situationer för dvärgarna. Toker tecknades av Bill Tytla. Butter tecknades av Dick Lundy. Norm Ferguson skulle regissera scener och action, tillika den grymma häxan. Hamilton (Ham) Luske tecknade Snövit.

Walts strävan att få figurerna bli alltmer naturliga, gjorde att t.ex. Toker måste tillåtas göra kloka ting, trots sin förväntade egenskap. Man skrattar inte åt en imbecill.

Ur Walts synopsis: >>At the time the menace comes in, Snowwhite should be doing something that shows she is happy and that she is trying to do something nice for the seven dwarfs. Thats the time the menace should strike. It´s most powerful when people are most happy. She´s taken a back when she first sees the Queen. She doesn´t suspect the Queen, but there´s a lunatic around somewhere and it approaches you. You have that funny feeling. It´s nothing you can put your finger on. You wouldn´t have the police come, but you´d be on your Guard.>>

150 flickor på auditerades för Snövits röst, som var mycket viktig för Walt. Deanna Durbin, en kanadensisk 13-åring gjorde Snövits röst till en början, men hon lät för vuxen trots åldern. 20-åriga Adriana Caselotti blev sångrösten. Margie Belcher dansare i L.A. agerade för skissteckningen.

När filmen var halvfärdig och man behövde nya lån från Bank of America förhörde bankdirektören Louis B.Mayer, Jack Warner och Harry Cohn om de visste om Walt blivit galen. Walt gjorde sin bästa och mest inspirerade uppträdande inför långivarna. Walt spelade upp hela filmen med hjälp av kroppspråk så övertygande att all misstänksamhet blev bortblåst. Fred Moore ansåg att det var värt en Oscar för var och en av rollerna och direktören hade inte blivit så gripen sedan Lillian Gish i "Waydown East".

Premiär på Chartay circle theatre i Hollywood 21 dec. 1937. Många toppstjärnor och filmmakare gav ovationer till Walt på scenen. Han förklarade att en premiär i Hollywood hade han alltid drömt om och känslan av att tillhöra dess toppskikt.

Disneystudion var känt som en ö av inlandsamerikansk moral mitt i det bohemiskt skamlösa södra Kalifornien. De hade dock en skandal på studion där en tecknare fick träna sina ögon från glasögon genom att be kvinnor ta av sina kläder för bästa resultat.

Roy ville belöna personalen som arbetat till bristningsgränsen, men Walt valde att bjuda dem på en weekend vid en ökensjö i Palm springs. Walt gav dem ingen annan uppskattning, så det blev antiklimax. Det bjöds på enorm lyx och man släppte loss med nakenbad i poolen. Alla blev fulla. Alla låg med alla. Hellre en tuschtecknerska än frun. Walt chockades och det tog år innan någon vågade nämna the "Snowwhite Orgy". Helgen släppte dock spänningarna , som Walt önskat och man kunde gå in för nya tag.
Lonesome ghosts. 24 dec. Gillett.

1938

Edward Plumb tillkommer studion som musikalisk regissör. Framför allt för den stundande "Fantasia", men också "Bambi", "Saludos amigos" och "the Three caballeros".

Speciell Oscar för tekniska genombrott, däribland multiplan-kameran .
Self Control - 11 feb. King.
Practical Pig. 4/4, 24 feb. Dick Rickard
Boat builders, 25 feb. Sharpsteen .
Tecknare: Giles "Frenchy" de Tremaudon
Donald´s better self - 11 mars King.
Moth and the Flame.1 april Gillett .
Donald´s nephews - 15 april King.
Tecknare: Paul Allen, Bernie Wolf:
Övrigt: Man involverar skämt baserade på utnyttjande av färg. Kalle byter ansiktsfärg.
Mickey´s trailer, 6 maj Sharpsteen

.


Wynken,Blynken, and Nod . 27 maj . Graham Heid .
Polar trappers - 17 juni Sharpsteen .

Sommaren 1938 började Pinocchio ta form och få liv. Pinocchio kom till på förslag av Norm Ferguson. Walt formade en stab bestående av Ferguson, Fred Moore, Bill Tytla, Milton Kahl och Ham Luske. Walt visste mer än någonsin vad han ville ha. Man började med airbrush som sysselsatte 20 kvinnor. Det långa uppehållet som uppstod bl.a. för att finna ett "samvete" till Pinocchio hade drivit kostnaderna upp till 3 miljoner dollar. Man var ändå övertygad om att det var den bäst tecknade långfilmen i vardande.
Good scouts - 8 juli King . Nominerad Oscar
Fox hunt - 29 juli
Regi: Ben Sharpsteen.
Övrigt: Filmen har "Fox hunt" från 1931 som förlaga.
The Whalers, 19 aug. Dick Huemer .
Mickey´s parrot, 9 sept. Bill Roberts .
Brave little tailor, 23 sept. Gillett .
Tecknare: Fred Moore
Musik: Al Malotte.
Detta är den dyraste kortfilmen med Musse Pigg. Disney tittade sällan på budgeten, men var bekymrad inför denna, vilket han däremot inte var inför vågspelet "Snövit". Nominerad Oscar.
Farmyard symphony. 14 okt. Jack Cutting .
Donald´s golf game - 4 nov. King
Tecknare: Don Towsley.
Ferdinand the Bull, Special Cartoon, 25 nov.
Regi: Dick Rickard.
Musik: Al Malotte.
Tecknare: Milt Kahl (Ferdinanand), Ward Kimball (karikatyrer)
Övrigt: Tjurfäktningsarenans personal består av karikatyrer på tecknarna. In på arenan går Bill Tytla, Fred Moore, Art Babbitt, Ham Luske, Jack Campbell, matadoren Disney och slutligen självporträttet Kimball bärande matadorens svärd.
Merbabies. 9 dec. Disney, Sharpsteen, Hand, Englander för Rudolph Ising som bad om jobbet.
Mother Goose goes Hollywood. 23 dec. Jackson . Nominerad Oscar.
Tecknare: T. Hee (Katherine Hepburn)

1939


Disney köper filmrättigheterna till PETER PAN.

Donald´s lucky day, 13 jan. King .
Society dog show, 3 feb. Roberts .

23 februari - Disney får special-Oscar för Snövit . En stor och sju mindre statyetter .

Goofy and Wilbur, 17 mars.
Regi: Dick Huemer.
Tecknare: I. Klein.
Långbens röst, Pinto Colvig, slutar hos Disney. Colvig hade tidigare även varit röst för gräshoppan i "the Grasshopper and the Ants", vilket länkar samman en traditions utveckling. Det som gräshoppan tidigare var hade övertagits av Långben och i denna hans första självständiga film, räcks stafettpinnen över. Det mest kännetecknande för de båda är sången "The World owes me a living". Samma sång som gräshoppan sjunger genom sin film, är den enda sång som maler i huvudet på Långben.
The Ugly duckling. 7 april
Regi: Cutting.
Musik: Al Malotte.
Den sista Silly symphony-filmen .
Hockey champ, 28 april King .
Donald´s cousin Gus, 19 maj
Regi: Jack King.
Tecknare: Woolie Reitherman, Lee Morehouse och Don Towsley.
Beach picnic - 9 juni Geronimi .
Tecknare: Shamus Culhane
Sea scouts - 30 juni Dick Lundy .
The Pointer, 21 juli Geronimi. Nominerad Oscar.
Tecknare: Lynn Karp och Frank Thomas.
Donald´s penguin - 11 aug. King .
Autograph hound - 1 sept. King .
Officer Duck - 10 okt. Geronimi .
Walt Disney 1901-29 Walt Disney 1940-49 Walt Disney 1950-59 Walt Disney 1960-1990