Mamma var född skånsk statare med anor från Blekinge och Norge.
Hon flyttade till Stockholm som barnflicka till sin bror poliskonstapeln och tamburmajoren.
Hon blev oumbärlig som en av Danderyds dagmammor. Pappa arbetade i farfars billackering.
Farfar var med att grunda målarförbundet och var ordföranden i Enebyberg arbetarekommun,
liksom farmor i kvinnoförbundet. Farfars pappa fick namnet Klang när han tog värvning och
härstammade från Hedemora.

Mina föräldrar lät mig födas i Danderyd 1957.
Jag fick mitt namn Kåge efter farmors försvunne far, en dansk konsul eller ambassadör.

Som 8-åring ritade jag och en klasskamrat av bilder ur " Fåglar i färg".
Vi hade en spindel på skolgården som kallades Putte och var vår gud. Vi ritade pyttesmå fotsteg
av skor för att visa att han passerat. Såsom de religiösa fanatiker vi var "lynchades" var och en som
råkade ha ihjäl en spindel.

När jag var kring 10 år lärde min pappa mig att göra tecknad film och
jag gjorde en massa filmer och serier med figurer som Marzan, Oskar Morot, Spadertappen och
Piratus Pilatus
m.fl. Marzanfilm På våran gård bildades snart en grupp som kallades
Kåge Klang Productions
och alla lärde sig filma och rita serier. Sen spreds gruppen bland klass-
kompisar och killar från hela Danderyd och vi började kalla oss Klang-Wallster Productions
eftersom vi delades i två distrikt. KW prod Vårat mål var att göra allt Disney productions
gjorde och bli deras konkurrenter.Intervju 2001 Vi fattade redan då att Disney hade ett rejält
försprång och vi gjorde inte heller så bra tecknade filmer. Ibland var filmerna så korta som
15 sekunder, så varje gång fick man förklara handlingen för den som inte sett filmen tidigare.

När jag kom i mopedåldern ritade jag inte lika mycket och lade ner "företaget", när det började bli
lite pinsamt eller något sån´t. Det lite vuxnare Noja Productions avslutade den eran. Den sista
tecknade film jag gjorde som tonåring blev ganska hygglig och varade i nästan fem minuter.
"Sperman Carlssons äventyr" kallades den efter en serie i tidningen "Hjälp". Jag målade en hel
del "smöriga" målningar på fritiden.

med bilder av brudar
.....................................................raggare bågar, seriefigurer,
...............................................................................................
disko platåskor

och annat som var inne på 70-talet . 1973 Zigge Moonlight Jag målade minst 5 väggmålningar,
hemma och hos kompisar. Sen när jag började utforska flickkönet mer ingående och det till slut blev
alltför överhettat, föll jag från piedestalerna och försjönk helt i ett bildträsk.I detta bild- och musikrus
utvecklade jag en personlig variant av förra sekelskiftets Nationalromantik och uppgick i

Naturromans 1978
Jag blev bildmänniska i naturen.
1979-84 Ruppen ........................................................

Den 1979 nästan okände konstnären Max Book hjälpte mig att söka till konstskolor, så jag gick
Konstfacks linje Bild och Miljö
,tidigare målerilinjen, t.o.m. 1986. Konstfack Här influerades
jag framför allt av Lasse Hillersberg att föredra populära sammanhang, snarare än det exklusiva
uttrycket. Jag gjorde extremperspektiviska målningar, som ett slags penetrerande av världen eller ett
sätt att falla in i målningen. En av mina egenskaper vid den här tiden var självutplånandet.
Som skogsmänniska och luffare hade jag nästan blivit ordlös, eller åtminstone utvecklat en tunghäfta
som blev besvärande för mig i den sociala gemenskapen. Och om jag föredrog att ha en åsikt,
så fick det bli en nihilistisk sådan. Detta gjorde att jag försvarade vilka impopulära åsikter som helst,
i vilken grupp det än vara må, som jag råkade stöta på. Jag blev en provokatör.

1987 Djurfarmen/Totem
1989 Serier o illustrationer
1990 Messalina serien
1991 Vox Orange

1997 Deflorera näthinnan

Jag har sysslat med en massa material och genrer, frfån ljud, sten, emalj, performance och måleri,
men är framför allt tecknare och mina idéer kretsar kring berättande, funktion och struktur.
Därför har jag gjort datorspel, liksom ljudlandskap och bildliga diktböcker.


1999 Villa Naturen
2002 Radio Klangland
2003 Publikation (40)

Jag är en engagerad föreningsmänniska, är ordförande i Konstnärernas riksorganisation KRO-syd
mellan 2006-2012, styrelsemedlem i Feministiskt initiativ F!-syd och Humanisterna Hum-syd. Jag
ställde upp som första namn för F! i Tomelilla och 4e i Region Skåne. Min ordföranderoll har
inneburit ett samarbete och utveckling av den regionala tjänsten som konstkonsulent. Jag har
samverkat i Region Skånes Konstkollegium och agerat aktivt i den nya samverkansmodellen.

Akka-seminariet i Helsingborg 2007 , seminarier om MU-avtalet i Helsingborg, Malmö,
Kristianstad och Kalmar. KRO:s jämställdhetsprojekt i samarbete med Moderna museet i Malmö.
Jag har initierat och upparbetat det privata Jordberga kulturhus, genom kulturförening
Jordberga Artexpo

Mellan 1991-2011 bodde j ag på Österlen och var medlem i Östra Skånes konstnärsgille, ÖSKG
som en gång skapade "Påskrundan" och jag skapade en nisch med "Akut målarkurs"
eftersom mycken turism bestod av färgglada människor och jag samlade mindre gäng ibland dagligen
under sommarhalvåren.

Bredvid konstnärskapet har jag präglats av min dotter Freja som blev 11 år. Hennes handikapp gav
mig att strida för hennes sak i Försäkringskassan, vilket kräver övermänsklig kraft mot Stasi-likande
underrättelsetjänster och fula knep. Under sitt andra år insjuknade hon och förlorade till början sin
balans och sitt tal . Hon skapade själv ett eget språk, som i skolåldern utbyttes mot det fantastiska
världsspråket Bliss. Hennes rörelseproblem gjorde att jag intresserade mig för och skapade ett antal
hjälpmedel, som numera finns allmänt, liksom enklare datorspel, eftersom allt annars endast var
skapat för precisa musrörelser, något som var omöjligt för henne.

2000 Handikapphjälpmedel
2004 Frejas utställning
2004 Krazy Kats hatt - en film utan slut

I Ronneby har jag medverkat till bygget av dess Kulturcentrums emaljverkstad. Mitt eget bidrag var
utformning av den ena vagnen på räls liksom medverkat till 3D-ugnen..

Ett tag såg det ut som om jag skulle slå mig på datorspelmarknaden, när några konstnärer och
musiker, såsom företaget "Outsider Indoors" samarbetade för att göra datorspelet "Villa Naturen"
till Kristianstad länsmuseum 1999. Vi påbörjade även ett spel om John Bauers "Trollskog",
när gänget spred sig. Vi tjänade alldeles för litet när upphovsrätterna var betalda. Av detta kvarstod
den tecknade film jag producerade för Jönköpings länsmuseum. För dem gjorde jag även
en animation om "Sjömalmsfiske"

Film till releasen av Fricorps datorprogram "History" 2000
Nedan ses fyren i GIF-format som ingick i releasen av "History 1.1".


Efter det att min dotter dog 2004, ställdes jag givetvis inför en hel del existentiella frågor, som gjort
att jag arbetat med religion på mitt sätt, nämligen genom Humanisterna, som tillhandahåller
utbildning i ceremonier Ur detta intresse har jag gjort en del performance i processionsform
liksom reella namngivningar, vigslar och begravningar. Skrivande av tal och ceremonitexter är ett
klart uttryck för min fascination av berättande, funktion och struktur. Jag har gjort tjugo
namngivningar, ett avslutningstal till humanistisk konfirmation, fjorton vigslar och fem begravningar.
Borgerlig officiant

2002 Projektet "Väneko"
2005 Stenarbeten
2007 Hemsida i Flash för Broar.se

Förutom detta har jag arbetat i äldreomsorgens nattpatrull på 90-talet, under 00-talet personlig
assistent till min dotter, en 30-årig man och Birgitta Trotzig året innan hon dog. Jag har varit
ledsagare till tre ungdomar med Aspergers syndrom och elevassistent till en 12-årig pojke med
ADHD, som hade en otrolig förmåga att klättra på allt utan att nudda golvet. Jag har även haft
ett par pojkar placerade hemma hos mig. Deras fantasi har bidragit till att vi skapade myterna
om Smedstorp

INSPIRERANDE EXEKUTÖRER

KÅGE KLANG, mars 2012